Aalborg Kommune – LIVA
Aalborg Kommune har et digitalt sundhedstilbud til voksne, der blandt andet lever med overvægt.
LIVA-app’en er et sundhedstilbud, der foregår online. Borgeren får tildelt en sundhedsvejleder, der sammen med borgeren udarbejder mål for forløbet ift. kost, bevægelse, søvn m.m. Sundhedsvejlederen yder vejledning og støtte til livsstilsændring gennem hele forløbet.
Formål og målgruppe
Fold ud Fold ind
Formål
Formålet er at støtte borgeren til vaneændringer.
Målgruppe
LIVA-app’en er målrettet borgere, som er motiveret for en livsstilændring, f.eks. vægttab. Tilbuddet kræver, at borgeren har og kan betjene en smartphone.
Beskrivelse af tilbuddet
Fold ud Fold ind
Indhold
LIVA er en app, der tilbyder sundhedsvejledning digitalt via borgerens smartphone, tablet eller computer.
Deltageren tildeles en sundhedsvejleder på Center for Sundhedsfremme og sammen med denne udarbejdes specifikke mål relateret til vane- og livsstilsændringer i forhold til f.eks. kost, motion, blodsukker, søvn, blodtryk, kolesterol mm. Da fokus er på vane- og livsstilændringer laves der ikke kostplaner eller kaloriemåling. Første samtale er fysisk. Til samtalen bliver deltageren præsenteret for LIVA og sammen med sundhedsvejlederen lægges en plan, der rummer de mål for de vane- og livsstilsændringer, deltageren ønsker at arbejde med. Herefter foregår vejledningen digitalt.
Deltageren registrerer via sin smartphone løbende information om adfærd og værdier, som relaterer sig til de aftalte mål. Sundhedsvejlederen monitorerer så borgerens data og vejleder i forhold til at opnå sine mål. Vejledningen foregår forskudt i tid med tekst eller video.
Henvisning/rekruttering
Tilbuddet kræver ikke henvisning.
Betaling
Tilbuddet er gratis.
Resultater og evaluering
Fold ud Fold ind
Der findes ikke en evaluering af tilbuddet, der er offentlig tilgængelig.
Links
Fold ud Fold ind
Du finder en beskrivelse af tilbuddet på Aalborg Kommunes hjemmeside eller på sundhed.dk.